نگاهی به مراحل ثبت نام صدور و تمدید کارت بازرگانی

فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، به عنوان مجوز صادرات و واردات، نزدیک به چهار دهه در حوزه مسئولیتهای اتاقهای بازرگانی بود که از سال 9911 به سامانه جامع تجارت منتقل شد. اگرچه فرآیند
دریافت و تایید مدارک متقاضیان هماکنون در اختیار اتاقها نیست اما مرحله نهایی صدور کارت بازرگانی توسط اتاق صورت میگیرد.
یکی از مهمترین خدماتی که اتاقهای بازرگانی دستکم در طول چهار دهه اخیر به بازرگانان و صنعتگران ارائه کرده اند، صدور و تمدید »کارت بازرگانی« بوده است که به عنوان مجوز واردات و صادرات قلمداد میشود. با این حال از مرداد 9911 بخش عمدهای از فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت و زیر نظر سازمان توسعه تجارت ایران انتقال پیدا کرد و تنها مراحل نهایی صدور کارت، پس از تایید مدارک متقاضی توسط سازمان توسعه تجارت به اتاق واگذار شده است.
با این حال اتاق تهران خود را موظف میداند که در راستای ارائه خدمات به اعضا همچنان پیگیر تسهیل روند صدور و تمدید کارت بازرگانی و ارائه مشاوره به فعالان اقتصادی در جهت دریافت کارت بازرگانی باشد. سامانه جامع تجارت که از تابستان 11 آغاز به کار کرده است، به موجب مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آییننامه اجرایی این قانون راه اندازی شد تا هرگونه مجوزی که در حوزه تجارت و بازرگانی صادر میشود، از طریق این سامانه صادر شود.
بر اساس تبصره (ت) ماده 6 این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده بود که با ایجاد سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری برای تجارت داخلی و خارجی، با همکاری ستاد و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی را از طریق این سامانه با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز ساماندهی کند.
به این ترتیب با راهاندازی این سامانه روند صدور و تمدید کارت بازرگانی دستخوش تغییر شده و اتاقها بخش عمدهای از وظایف و اختیارات خود را در به این سامانه واگذار کردند و نقشآفرینی مستقیم آنها محدود به احراز صلاحیت متقاضی در مرحله پایانی که چاپ کارت است، محدود میشود. اما مراحل صدور و تمدید کارت بازرگانی به شرح زیر است و تعدادی از مراحل آن به صورت تصویری نمایش داده میشود.

دانلود pdf مراحل ثبت نام صدور و تمدید کارت بازرگانی

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

×

 

سلام"

× سلام چطور میتونیم کمکتون کنیم؟