واردات ته لنجی یا ملوانی یکی از بهترین روش ها برای واردات کالا خارجی بدون پرداخت تعرفه گمرک است که تنها برای ملوانان و خدمه لنج های جنوب ایران امکان پذیر است. به تمام ملوانان و خدمه لنج ها در سال 6 مرتبه مجوز ورود کالای خارجی به ارزش 1500 دلار از طریق راه های دریایی ارائه می شود که به آن ته لنجی گفته می شود. در ادامه مزایا، محدودیت ها، کالاهای مجاز و ممنوعه، هزینه حمل ته لنجی از دبی و چین و قوانین و مقرارت در این زمینه بررسی می شود.

واردات ته لنجی (تهلنجی) یا ملوانی چیست؟

ته لنجی شیوه جدیدی برای ورود کالای خارجی از طریق راه های دریایی و آبی نیست. بلکه این روش در سالهای قبل از انقلاب نیز مرسوم بوده است. در گذشته کالاهایی که در اثر باز شدن بسته بندی آنها در زمان جا به جایی در کف لنج افتاده و برای بازرگانان جمع آوری آنها صرفه اقتصادی نداشته را می گفتند. این کالاها توسط ملوانان و خدمه لنج جمع آوری و وارد کشور میشد. در حال حاضر به منظور کسب امتیاز به خدمه لنج های جنوب ایران، دولت امکان ورود کالای خارجی بدون پرداخت هزینه به گمرک را فراهم کرده است. به این شیوه ورود کالا اصطلاحا ته لنجی یا واردات ملوانی گفته می شود.
بر اساس این قانون، تمام ملوانان و خدمه و کارکنان لنج های جنوب ایران می توانند در سال 6 مرتبه کالای مصرفی خود را از طریق راه های آبی جنوب ایران وارد کشور کنند. به دلیل عدم پرداخت تعرفه گمرک در واردات ملوانی، قیمت این کالاها بسیار ارزان است و به روش مناسبی برای کسب درآمد مرزنشینان جنوب ایران از جمله شهرهای بوشهر، بندرعباس، آبادان، گناوه، دیلم، دیر و آبادان تبدیل شده است. به طوریکه در شهرهای بندری و جنوبی ایران فروشگاه های ته لنجی متعددی فعالیت دارند.

مزایای واردات ته لنجی

به دلایل مختلف واردات ملوانی به استقبال بالایی مواجه شده و به راه مناسبی برای کسب درآمد بسیاری از ساکنین شهرهای جنوبی تبدیل شده است. از مهم ترین مزایای این شیوه واردات کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم محدودیت در نوع کالای وارداتی: در حالت کلی هیچ محدودیتی در نوع کالای وارداتی از این طریق وجود ندارد. تمام کالاهای مجاز به ورود به ایران از این طریق قابل انتقال هستند.
  • عدم نیاز به کارت بازرگانی: ملوانان، صاحبان لنج ها و سایر خدمه بدون نیاز به کارت بازرگانی می توانند نسبت به ورود کالای خارجی از این طریق اقدام کنند.
  • معافیت گمرکی: در این روش خدمه و ملوان لنج تا 1500 دلار کالا بدون پرداخت هزینه های گمرکی می توانند وارد کنند.

محدودیت های واردات ملوانی یا ته لنجی

به منظور جلوگیری از قاچاق کالا، برخی محدودیت ها برای ته لنجی وجود دارد. البته نمی توان این محدودیت ها را عیب این روش تلقی کرد!

  • در طول سال تنها 6 مرتبه امکان ورود کالا از این طریق برای هر یک از ملوانان و خدمه لنج وجود دارد.
  • ریسک قاچاق کالا در این روش زیاد است و ملوانان باید به تمام قوانین توجه داشته باشند!
واردات ته لنجی

معرفی انواع کالاهای قانونی برای ته لنجی ها چیست؟ (لیست کالاهای مجاز ته لنجی)

یکی از مهم ترین مزایای ته لنجی، عدم محدودیت در نوع کالای ورودی است. وزارت صنعت و معدن ایران لیست مجاز از کالاهایی که امکان ورود به کشور را از طریق هوایی، زمینی و دریایی دارند ارائه داده است. تمام این کالاها را می توان به صورت ته لنجی وارد کشور کرد. از جمله کالاهای مجاز برای واردات ته لنجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جوراب
  2. تی شرت و شلوار
  3. مانتو و پالتو
  4. کفش و کتونی
  1. برنج
  2. حبوبات (عدس، نخود، لوبیا، ماش و …)
  3. ماکارونی
  4. روغن نباتی
  5. رب گوجه فرنگی
  6. سس مایونز
  7. کنسرو (انواع کنسرو مانند کنسرو ماهی، کنسرو لوبیا، کنسرو ذرت و …)
  8. بیسکویت و شیرینی
  9. خرما
  10. کشمش و آجیل
  11. چای و قهوه
  12. ادویه جات
  13. زعفران
  14. عسل
  15. آبلیمو
  16. ترشیجات
  17. مربا
  18. میوه خشک
  19. سبزیجات خشک
  20. پودر قند و شکر
  1. ظروف آشپزخانه (بشقاب، لیوان، قاشق، چنگال و …)
  2. ملحفه و روتختی
  3. حوله
  4. پتو
  5. فرش و قالیچه
  6. اسباب بازی
  1. دفتر و خودکار
  2. مداد و پاک کن
  3. کیف و کوله‌پشتی
  1. توپ و لوازم ورزشی
  2. لباس ورزشی
  3. لوازم بدنسازی
  1. موبایل و لوازم جانبی (شارژر، هندزفری و …)
  2. لپ تاپ و تبلت
  3. دوربین عکاسی و فیلمبرداری
  1. سرامیک و کاشی
  2. ابزار و یراق آلات
  3. رنگ و مصالح ساختمانی دیگر
  1. خمیر دندان
  2. مسواک
  3. شامپو
  4. صابون
  5. کرم دست و صورت
  6. عطر و ادکلن
  7. لوازم آرایشی

طبق آخرین مصوبه “آیین نامه اجرایی مقررات ورود و خروج کالاهای ته لنجی و ملوانی”، ورود برخی از کالاها به کشور از طریق ته لنجی به طور کلی ممنوع است. این کالاها به شرح زیر هستند:

    • مواد مخدر و روانگردان
    • سلاح و مهمات
    • مواد منفجره و آتش زا
    • اسلحه سرد
    • حیوانات وحشی و در معرض خطر انقراض
    • اموال فرهنگی و تاریخی
    • کالاهای تقلبی و غش
    • هرگونه کالایی که ورود آن به کشور طبق مقررات ذی‌ربط ممنوع باشد.

این لیست فقط شامل برخی از کالاهای ممنوعه برای ورود از طریق ته لنجی است. برای اطلاع دقیق از لیست کامل کالاهای ممنوعه، به وب سایت اداره کل مقررات صادرات و واردات یا گمرک جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید.

واردات ته لنجی در حال حاضر تنها برای شهرهای بندری جنوب ایران قابل اجرا است. اما کالاهای آن را می توانید در بسیاری از فروشگاه های ته لنجی تهران، اصفهان، شیراز و غیره خریداری کنید. از جمله شهرهای بندری که واردات ته لنجی در آنها امکان پذیر است عبارتند از:

بندر بوشهر، بندر گناوه، بندر دیلم، بندر دیر، بندر آبادان، بندر ماهشهر، بندرعباس

  1. ملوانان و صاحبان لنج موظف هستند پس از ورود به بندر، به گمرک مراجعه و نسبت به اظهار کالای خود اقدام کنند.
  2. هر یک از ملوانان و خدمه لنج در هر سفر مجاز به حمل حداکثر 1500 دلار کالای مجاز به صورت ته لنجی هستند.
  3. هر یک از خدمه لنج و ملوانان در سال 6 مرتبه امکان ورود بار به صورت ته لنجی دارند.
  4. برای ترخیص بار، ارائه اسناد و مدارک مربوط به هویت، مالکیت لنج و بارنامه الزامی است.
  5. در صورت عدم انجام تشریفات گمرکی، کالا قاچاق محسوب شده و به نفع دولت ضبط خواهد شد.
  6. ورود کالاهای ممنوعه به معنای قاچاق بوده و به نفع دولت ضبط می شوند.
  7. ورود برخی کالاها مانند خودرو، موتورسیکلت، ماشین آلات صنعتی و مواد شیمیایی خطرناک به طور کلی ممنوع است.

در محاسبه هزینه واردات کالاهای ته لنجی فاکتورهای متعددی نقش دارد که از مهم ترین آنها می توان به نوع کالا، ابعاد و وزن کالا، نوع لنج، ارزش مالی و فاصله طی شده توسط لنج اشاره کرد. با توجه به اینکه برخی از کالاها از قبیل مواد غذایی نیاز به شرایط ویژه برای نگهداری دارند، لذا بر قیمت و هزینه نهایی تاثیرگذارند. علاوه براین، سرعت لنج، هزینه های بسته بندی بار، بندر مبدا و مقصد و هزینه های تخلیه و بارگیری همگی از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت ته لنجی هستند.

واردات ته لنجی از دبی

دبی یکی از اصلی ترین کشورهای همسایه جنوب ایران برای واردات کالا از طریق خطوط دریایی است. تنوع بالا در کالای باکیفیت، قیمت مناسب، فاصله کم با شهرهای جنوبی و دسترسی آسان از ویژگی هایی هستند که باعث استقبال بالا در واردات ته لنجی شده اند.
در حال حاضر، عمده فعالیت‌های ته لنجی بین ایران و دبی از طریق دو اسکله اصلی الحمرانی و شارجه انجام می‌شود:

این اسکله در شمال شرقی دبی واقع شده است و به عنوان بزرگترین اسکله ته لنجی در دبی شناخته می‌شود. بسیاری از لنج‌های ایرانی که به دبی سفر می‌کنند، از این اسکله برای بارگیری و تخلیه کالا استفاده می‌کنند.

این اسکله در امارات شارجه واقع شده است و به عنوان دومین اسکله مهم ته لنجی بین ایران و دبی شناخته می‌شود. برخی از لنج‌های ایرانی که به دبی سفر می‌کنند، به جای اسکله الحمرانی، از اسکله شارجه استفاده می‌کنند. امکانات رفاهی اسکله شارجه به اندازه اسکله الحمرانی نیست، اما مزیت آن معمولاً هزینه‌های پایین‌تر برای بارگیری و تخلیه کالا است. علاوه بر این دو اسکله اصلی، فعالیت‌های ته لنجی در دبی از طریق اسکله‌های جبل علی و ریجنسی نیز انجام شود.

واردات تهلنجی

ته لنجی از چین

چین یکی از محبوب ترین کشورهای آسیای شرقی برای واردات کالا است، اما هزینه های بالای گمرکی بازرگانان را به سمت واردات ته لنجی سوق می دهد. به طوریکه اغلب بازرگانان کالاهای خود را ابتدا به دبی انتقال داده و سپس از طریق ته لنجی آنها را به یکی از بنادر جنوب ایران وارد می کنند. البته محدود بودن میزان واردات ته لنجی برای ملوانان و خدمه لنج یکی از مشکلات موجود در این نوع واردات از چین به شمار می رود.
علاوه براین، انتخاب لنج مناسب که سرعت استاندارد داشته و در زمان مناسب بار را به مقصد می رساند یکی از چالش های مهم در این حوزه به شمار می رود. به همین دلیل بهترین کار مشاوره با شرکت های فعال در این حوزه است.

حمل ته لنجی از دبی چقدر زمان میبرد؟

در یک مقایسه کلی، واردات از طریق لنج نسبت به خطوط هوایی زمان بیشتری نیاز دارند. در مدت زمان حمل ته لنجی از دبی عواملی از قبیل نوع لنج و سرعت آن، مدت زمان بارگیری و تخلیه و انجام کارهایی قانونی برای ترخصی کالا از گمرک تاثیرگذار هستند. به طور معمول حمل ته لنجی از دبی حدود 30 تا 35 روز زمان میبرد. علاوه براین، انتخاب لنج مناسب که سرعت استاندارد داشته و در زمان مناسب بار را به مقصد می رساند یکی از چالش های مهم در این حوزه به شمار می رود. به همین دلیل بهترین کار مشاوره با شرکت های فعال در این حوزه است.

مشاوره و خدمات گمرکی گمرکچی

یکی از مهم ترین اقدامات در استفاده از امکانات و مزایای واردات ته لنجی از دبی و چین، انتخاب لنج های معتبر و شناخته شده و انجام امور گمرکی است. چون هرگونه اشتباه در ترخصی این نوع کالاها از گمرک ممکن است باعث ضبط بار توسط دولت به دلیل قاچاق شناخته شدن آنها شود. گمرکچی یکی از مراکز معتبر و باتجربه در زمینه ارائه مشاوره گمرکی و ترخیص کالا از گمرک می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید از طریق راه های ارتباطی پایین صفحه با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

×

 

سلام"

× سلام چطور میتونیم کمکتون کنیم؟