ثبت سفارش واردات لازمه ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک ایران است که انجام آن نیاز به رعایت قوانین متعددی دارد. به طور خلاصه می توان گفت، هر نوع کالا برای ورود به ایران ابتدا باید در سامانه جامع تجارت ثبت شده و به واردکننده مجوز ارائه شود. در غیر این صورت ورود کالا به عنوان قاچاق تلقی شده و امکان ترخیص از گمرک نخواهد داشت. در ادامه صفر تا 100 آموزش ثبت آنلاین سفارش واردات کالا، هزینه ها، نحوه پیگیری و غیره را ارائه خواهیم داد.

ثبت سفارش کالای وارداتی چیست؟

بر اساس قوانین تجارت بین الملل ایران، هر گونه کالای خارجی ابتدا باید مجوز برای ورود پیدا کند. این قانون تنها برای واردات ته لنجی و برخی از موارد خاص استثنا است. سایر کالاها ابتدا باید توسط تجار و شرکت های بازرگانی در سامانه جامع تجارت ایران NTSW.IR ثبت شوند. بعد از بررسی درخواست شما توسط کارشناسان سازمان، مجوز ارائه می شود. این مجوز کد 8 رقمی است که دریافت آن چند مزیت مهم دارد که عبارتند از:

  • این مجوز لازمه دریافت ارز نیمایی، دولتی و آزاد برای پرداخت هزینه های خرید کالای خارجی برای تجار است.
  • بدون این مجوز امکان ترخیص کالا از گمرک وجود ندارد.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش واردات کالا

مهم ترین کار قبل از ثبت آنلاین سفارش واردات، دریافت پیش فاکتور از تامین کننده یا تولیدکننده کالای خارجی است. بعد از انتخاب محصول مورد نظر و به توافق رسیدن با تامین کننده درباره تعداد کالا، نوع، قیمت و نحوه ارسال و هزینه های حمل و نقل، پیش فاکتور باید صادر شود.

import-order-registration

 پیش فاکتور شامل مواردی از قبیل نوع و تعداد کالا، ابعاد، قیمت، نوع و هزینه حمل و نقل، زمان تحویل بار، ارز مورد تایید برای معامله، گمرک مبدا و مقصد، تاریخ صدور و انقضای پیش فاکتور است.

علاوه براین، دقت داشته باشید که واردات کالا بدون کارت بازرگانی امکان پذیر نیست. تجار و افرادی که کارت بازرگانی ندارند می توانند از خدمات شرکت های بازرگانی استفاده کنند.

مهم ترین مدارک و اسناد برای ثبت سفارش واردات کالا عبارتند از:

  • کارت بازرگانی
  • مدارک پرداخت حق عضویت اتاق بازرگانی
  • کپی و اصل پیش فاکتور
  • مجوزهای مورد نیاز از سازمان های مربوطه با توجه به نوع کالا
  • کاتالوگ و بروشور برای برخی از کالاها

مراحل ثبت سفارش واردات کالا

برای استفاده از خدمات این سامانه لازم است به آدرس NTSW.IR وارد شده و از منوی مربوطه سرویس مورد نظر را انتخاب کنید. مراحل ثبت سفارش واردات در این سامانه عبارتند از:

ورود به سامانه NTSW

برای ورود به این سامانه از روش های مختلفی می توان اقدام کرد. بعد از وورد به NTSW.IR در صفحه باز شده راه های مختلفی را پیشنهاد می دهد. یکی از روش ها استفاده از ورود با درگاه دولت من است که با شماره تلفن همراه که به نام شما است می توانید وارد سامانه شوید. بهتریین روش، ثبت نام است.

اگر در این سامانه ثبت نام نکرده اید، بر روی کلید ثبت نام کلید کنید. سپس اطلاعات مرود نیاز را با اساس کارت شناسایی خود به طور دقیق تکمیل کنید. توجه داشته باشید که این سامانه اعتبارسنجی اطلاعات را از طریق ثبت احوال و سایر سازمان ها به صورت آنلاین انجام می دهد. در صورت مغایرت اطلاعات امکان ثبت نام وجود نخواهد داشت. اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام عبارتند از:

  • نام، نام خانوادگی
  • کد ملی
  • نام پدر
  • شماره شناسنامه
  • تاریخ تولد
  • کدپستی
  • تلفن همراه
  • کلمه عبور
  • تصویر شخص کاملا شفاف در اندازه کمتر از 200 کیلوبایت
import-order-registration

بعد از ورود به سامانه از منوی فایل های راهنما می توانید آموزش های مورد نیاز را در صورت تمایل دریافت کنید.

  • برای ثبت سفارش واردات از منوی علمیات تجارت خارجی بر روی مدیریت پرونده ثبت سفارش کلیک کنید.
  • سپس در صفحه بعد بر روی پرونده جدید کلیک کنید. در صفحه بعد پنج مرحله بسیار مهم باید به ترتیب طی شود.
  • اطلاعات اصلی: در این صفحه اطلاعاتی از قبیل شماره پیش فاکتور، تاریخ صدور پیش فاکتور، اطلاعات فروشنده خارجی، اطلاعات واحدهای تولیدی، شناسه کسب و کار باید تکمیل شود.
  • بعد از تکمیل اطلاعات مرحله قبل و تایید آنها از سوی سامانه، اطلاعات گمرکی و حمل و نقل باید وارد شوند. این اطلاعات شامل روش حمل و نقل، مرزهای ورودی، گمرک مقصد، گمرک مبدا، نوع قرارداد هستند.
  • در صفحه بعد اطلاعات مالی و بانکی با دقت بسیار زیاد باید تکمیل شود. مبلغ پیش فاکتور، نوع ارز، نوع عملیات ارزی، هزینه حمل، مبلغ تخفیف و تامین ارز باید تکمیل شود.
  • در مرحله بعد اطلاعات مربوطه به کالا باید به طور کامل و بر اساس پیش فاکتور تکمیل شود. شناسه کالا، تعداد و مقدار بار، وزن خالص کالا، شرح تجاری فارسی و لاتین، واحد اندازه گیری، مبلغ FOB، نوع بسته بندی، سال تولید، وضعیت کالا، مشخصات فنی، استاندارد را تکمیل کرده و در نهایت روی دکمه ثبت کالا کلیک کنید.
  • در گام بعد تمام مستندات مورد نیاز پرونده باید بارگزاری شوند. این مستندات باید به صورت فایل پی دی اف یا عکس باشند. پیش فاکتور یا پروفرما، جواز کسب و کار، پروانه بهره برداری از جمله مستندات مورد نیاز هستند.
  • بعد از تکمیل تمام مدارک و اطلاعات، تشکیل پرونده شما به اتمام می رسد و سازمان های مربوطه باید درخواست شما را بررسی و نتیجه را اعلام کنند.
  • بعد از تایید سازمان های مربوطه، کارمزدهای مورد نیاز باید پرداخت شود تا کد 8 رقمی برایتان ارسال گردد.
×

 

سلام"

× سلام چطور میتونیم کمکتون کنیم؟