ثبت سفارش و ترخیص کالا برای واردات هر نوع کالا به ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جز در موارد خاص، الزامی است. در این پروسه تجار و افراد و شرکت هایی که دارای کارت بازرگانی هستند، اطلاعات مورد نیاز را در سامانه تجارت ایران وارد کرده و کد 8 رقمی به عنوان مجوز برای ورود کالا به داخل کشور را دریافت می کنند. ثبت سفارش برای ترخیص کالا از گمرک الزامی است و در حال حاضر به صورت آنلاین قابل اجرا می باشد. گمرکچی این خدمات را در کوتاه ترین زمان ارائه داده و ریسک ضبط کالا را برای تجار به کمترین مقدار کاهش می دهد. در ادامه اطلاعات جامعی درباره مراحل ثبت سفارش و ترخیص کالا، هزینه ها، مدارک و قوانین آن ارائه خواهیم داد.

ثبت سفارش کالا

ورود به دنیای تجارت بین الملل نیاز به رعایت قوانین متعددی دارد که یکی از مهم ترین آنها ثبت سفارش برای دریافت مجوز واردات کالا است. به عبارت دیگر، سفارش هر نوع کالا برای ورود به ایران ابتدا باید در سامانه جامع تجارت ایران ثبت شود. بعد از ثبت سفارش شرکت بازرگانی و تجار می توانند برای پرداخت ارز به فروشنده و انتقال بار به گمرک و ترخیص آن اقدام کند. در صورت ثبت نشدن سفارش واردات کالا، هیچگونه مجوز برای واردات کالا به ایران برای شرکت یا فرد ارائه نخواهد شد و کالاهای وارداتی آنها به عنوان قاچاق تلقی می شود.

انواع ثبت سفارش کالا

 با توجه به درخواست متقاضی و واردکننده کالا، ثبت سفارش در 4 گروه کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • اعتبار اسناد دیداری یا Documentary Letter of Credit at Sight : یکی از انواع اعتبارات اسنادی است که در آن، وجه اعتبار به محض ارائه اسناد حمل و نقل و سایر اسناد مورد نظر به بانک، توسط ذینفع پرداخت می‌شود.
  • اعتبار اسناد یوزانس Usance Documentary Letter of Credit : نوعی از اعتبار اسنادی است که در آن، پرداخت وجه اعتبار به ذینفع به صورت نسیه و در یک تاریخ از پیش تعیین شده در آینده (سررسید) انجام می شود. به این نوع اعتبار اصطلاحاً برات ارزی نیز گفته می شود و ریسک نوسانات نرخ ارز را برای خریدار تا حدی می تواند کاهش دهد.
  • اعتبار اسنادی مدت دار: در این نوع بعد از ثبت سفارش و دریافت کالا از فروشنده، هزینه ها در تاریخ مشخص طی یک یا چند مرحله واریز می شود.
  • واردات در برابر صادرات: تجاری که در زمینه صادرات فعالیت دارند می توانند به ازای مدارک پرونده صادراتی مجوز واردات دریافت کنند.

در دسته بندی دیگر، ثبت سفارش و ترخیص کالا بر اساس منبع تامین ارز گروه بندی می شود که عبارتند از:

  • واردات با ارز نیمایی
  • واردات با ارز دولتی
  • واردات با ارز آزاد

لازم به ذکر میباشد که در سالهای اخیر با توجه به مشکلات تحریمی کشور در اکثریت موارد استفاده از روشهای اعتبار اسنادی مرسوم و قابل اجرا نیست ، و همچنین در طی بخشنامه ها و تصمیمات جدید گرفته شده در سال گذشته و جاری ، استفاده از ارز نیمایی و دولتی بصورت سهمیه بندی برای هر کارت بازرگانی مشخص شده است .

با توجه به جزئیات متعدد که نقش مهمی در ارائه مجوز برای واردات کالا و ترخیص آن از گمرک دارند، توصیه می شود تا حد امکان این امور را به شرکت های فعال در این حوزه بسپارید.

مدارک لازم برای ثبت سفارش و ترخیص کالا

ثبت سفارش بعد از انتخاب کالا، پیدا کردن تامین کننده و ارائه پیش فاکتور است. فروشنده خارجی برای تجار ایرانی باید پیش فاکتور شامل اطلاعات کامل درباره نوع کالا، وزن، قیمت، هزینه های حمل و نقل، قیمت FOB، نوع ارز مورد معامله، تاریخ اعتبار فاکتور صادر کنند. بعد از صدور پرفورما برای دریافت مجوز ورود کالا به کشور، دریافت ارز نیمایی، دولتی و آزاد و ترخیص بار از گمرک باید سفارش ثبت شود. در هر یک از مراحل ثبت سفارش و ترخیص کالا مدارک خاصی باید ارائه شود. به عبارت دیگر، مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش با ترخیص کالا فرق دارند. مدارک لازم برای ثبت سفارش عبارتند از:

  • کارت عضویت در اتاق بازرگانی ایران
  • پرفورما یا پیش فاکتور ارائه شده از سوی فروشنده با اطلاعات کامل
  • مجوزهای قانونی از سازمان های مربوطه در ایران متناسب با نوع کالا
  • تکمیل کردن فرم های مربوط به ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ایران

ارائه این مدارک و تکمیل کردن فرم ها مبنی بر موافقت با سفارشات نیست. بعد از بررسی فرم و مدارک توسط کارشناسان نتیجه در نهایت اعلام می شود. بعد از ثبت سفارش به فرد کد 8 رقمی ارائه می شود که برای مراحل بعدی واردات کالا الزامی است.

order-registration-and-clearance

مراحل ثبت سفارش از ابتدا تا انتها

برخلاف گذشته، در چند سال اخیر تمام امور ثبت سفارش و ترخیص کالا به صورت کاملا آنلاین انجام می شود. برای ثبت سفارش و ترخیص کالا مراحل زیر باید طی شود:

  • دریافت کارت بازرگانی
  • پرداخت حق عضویت اتاق بازرگانی ایران
  • دریافت پیش فاکتور یا پرفورما با اطلاعات کامل (نوع کالا، جنس، وزن، تعداد، قیمت، نوع ارز، هزینه حمل و نقل و …)
  • ورود به سامانه جامع تجارت ایران به آدرس IR
  • اگر در این سامانه ثبت نام نکرده اید، ثبت نام را انجام دهید. برای ثبت نام در این سامانه اطلاعات کامل شخص از قبیل نام، نام خانوادگی، نام پدر، کدملی و شماره شناسنامه، آدرس و شماره تلفن باید تکمیل شوند.
  • تکمیل فرم های مربوطه و بارگذاری تمام مدارک مورد نیاز
  • مراحل ثبت سفارش و ترخیص کالا به ترتیب طی شده و در نهایت کد 8 رقمی ارائه می شود.

استعلام ثبت سفارش و ترخیص کالا

بعد از بارگذاری مدارک و تکمیل اطلاعات روی سامانه جامع تجارت ایران، کارشناسان مربوطه مدارک را بررسی و در نهایت نتیجه را متعاقبا روی سایت اعلام می کنند. برای استعلام نتیجه ثبت سفارش و موافقت یا عدم موافقت با آن می توانید مجدد از سامانه تجارت ایران اقدام کنید. بعد از ورود به سامانه از منوی استعلام می توانید برای دریافت نتیجه نهایی اقدام کنید.

هزینه ترخیص کالا، هزینه و ثبت سفارش

در مرحله ثبت سفارش برای واردات کالا به ایران هزینه های جانبی باید پرداخت شود. این هزینه ها ارتباط مستقیم با نوع و ارزش کالای وارداتی دارد. برای محاسبه هزینه ابتدا باید ارزش کل بار ثبت شده در پیش فاکتور را نرخ ارز ضرب کرده و بر 2000 تقسیم کنید. به عبارت دیگر، هزینه ثبت سفارش 0.5% از ارزش کل کالاهای وارداتی است.  

هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل چه مواردی می باشد؟

  • حقوق گمرکی: برای هر نوع کالا تعرفه خاصی بر اساس ارزش کالا تعیین می گردد.
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • عوارض سازمان توسعه تجارت
  • عوارض استاندارد: برای برخی از کالاها مطابق با نرخ مصوب سازمان استاندارد
  • عوارض سایر سازمان ها: مانند عوارض سازمان تنظیم مقررات غلات، عوارض سازمان انرژی اتمی، هلال احمر و غیره.
  • هزینه انبارداری
  • هزینه تخلیه و بارگیری کالا
  • هزینه کارشناسی: برای کالاهایی که نیاز به کارشناسی توسط سازمان های ذیربط دارند.
  • هزینه آزمایشگاهی: برای کالاهایی که نیاز به انجام آزمایشات خاص دارند.
  • کارمزد حق العمل کار گمرک
  • هزینه حمل و نقل: برای حمل کالا از گمرک تا مقصد نهایی
  • هزینه بیمه: برای بیمه کردن کالا در حین حمل و نقل
  • هزینه های مربوط به گواهی های خاص و غیره
order-registration-and-clearance

معرفی سامانه ثبت سفارش و ترخیص کالا

به منظور حذف مراجعات متعدد افراد به ادارات مختلف برای دریافت مجوزهای واردات کالا، ثبت سفارش و ترخیص کالا و آسان سازی روند تجارت بین المللی سامانه جامع تجارت ایران راه اندازی شد. این سامانه به بازرگانان، واردکنندگان، صادرکنندگان، ترخیص کاران گمرک و فعالان اقتصادی این فرصت را می دهد تا به صورت الکترونیکی مجوزهای مربوطه را دریافت کنند.

از جمله امکانات ارائه شده در این سامانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت سفارش کالا
  • اخذ مجوزهای مورد نیاز برای صادرات و کالاها
  • ارائه اظهارنامه گمرکی
  • پرداخت عوارض و حقوق گمرکی به صورت آنلاین
  • پیگیری روند ثبت سفارش و ترخیص کالا

معافیت از ثبت سفارش در واردات کالا

طبق قوانین و مقررات جاری در ایران، در موارد زیر ثبت سفارش کالا برای واردات الزامی نیست:

  • واردات موقت: در صورتی که کالا برای مدت زمان محدودی بدون نیاز به تامین ارز وارد کشور شود و مجدداً صادر گردد
  • واردات کالاهای اهدایی: کالاهایی که به صورت رایگان به عنوان کمک های بشردوستانه یا اهدایی به کشور وارد می شوند
  • واردات ملزومات شخصی: واردات لوازم شخصی مسافران و همچنین لوازم منزل ایرانیان مقیم خارج از کشور تا سقف معین
  • واردات کالاهای ضروری: در شرایط خاص و با مجوز از مراجع ذیصلاح، ممکن است واردات برخی از کالاهای ضروری بدون ثبت سفارش مجاز باشد.
  • واردات کالاهای موضوع مقررات مناطق آزاد: واردات ته لنجی و واردات کالا به مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور تابع مقررات خاص این مناطق بوده و در برخی موارد نیازی به ثبت سفارش ندارند.

با توجه به اینکه در شرایط خاص نیاز به ثبت سفارش کالا نیست، لذا بهتر است ابتدا با مشاوران و کارشناسان این حوزه مشورت شود. گروه گمرکچی در این زمینه خدمات مشاوره ارائه داده و بهترین روش را برای ثبت سفارش و واردات کالا معرفی می کنند. 

ارائه خدمات ثبت سفارش و ترخیص کالا در گمرکچی

با توجه به چالش ها و ابهامات متعدد در زمینه تجارت خارجی، گروهی از کارشناسان و فعالان این حوزه در مجموعه گمرکچی با ارائه خدمات متنوع مسیر را آسان کرده اند. در این مجموعه خدمات ثبت سفارش و ترخیص کالا در کوتاه ترین زمان با کمترین ریسک انجام می شود. در ابتدایی ترین مراحل ثبت سفارش و تکمیل فرم ها بدون درج اطلاعات اشتباه، شرایط برای دریافت مجوز واردات کالا در بازه زمانی کوتاه فراهم می شود. بعد از ثبت سفارش در اغلب مواقع نتیجه بعد از یک روز کاری به شما از سوی این مجموعه اعلام می شود. علاوه براین، تا مرحله ترخیص کالا و انتقال بار در مقصد مورد نظر در داخل ایران همراهتان هستیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره جهت ثبت سفارش واردات کالا و ترخیص از گمرک می توانید از راه های ارتباطی پایین صفحه استفاده کنید.

×

 

سلام"

× سلام چطور میتونیم کمکتون کنیم؟